Fandom

Simspedia

Apartament

5118stron na
Simspedii
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Apartament
Apartament.png
Przykładowy blok mieszkalny w Zatoce Pokrzyku

The Sims 2: Osiedlowe Życie The Sims 4: Miejskie życie

Apartament – typ parceli mieszkalnej pojawiający się w grze The Sims 2: Osiedlowe życie i The Sims 4: Miejskie Życie. Na parceli może mieszkać kilka rodzin.

Poprzednie typy parcel (hotel i akademik) mają podobny cel, aczkolwiek żadna z nich nie pozwala na umieszczenie (zakwaterowanie) w nim kilku rodzin jednocześnie.

Maksymalna liczba rodzin w bloku mieszkalnym to cztery - nie ma znaczenia, czy oddzielonych mieszkań w bloku będzie więcej. Jeśli rodzin w bloku jest mniej niż dostępna ilość, sąsiadami staną się pojedynczy Simowie NPC.

Opis

Zawarcie umowy.jpg

Zawarcie umowy z najemcą

W widoku otoczenia blok mieszkalny (apartament) jest wyróżniony zieloną ikoną budynku nad parcelą. Jeśli ikona jasno świeci, znaczy to, iż parcela jest zajęta przez co najmniej jedną rodzinę. Ciemna ikona informuje, że żadne z mieszkań nie jest zajęte. Apartamenty mogą się pojawić w otoczeniu oraz dzielnicach: na przedmieściach oraz dzielnicach handlowych, lecz nie na uniwersytetach czy dzielnicach wakacyjnych.

Wraz z dodatkiem The Sims 2: Cztery pory roku rodziny mieszkające na tej samej parceli mogą mieć zupełnie inną porę roku, podobnie jak tradycyjnie, rodziny z zupełnie innych parcel. Oznacza to, że jedna rodzina może być w środku lata, a druga w czasie srogiej zimy. Ten sam mechanizm działa w sprawie grup wiekowych sąsiadów.

Przeprowadzka

Gdy Sim postanowi wprowadzić się do mieszkania, pojawi się na parceli i wyruszy na polowanie, aby wynająć któreś z dostępnych mieszkań. W tym czasie może obejrzeć wnętrze każdego z mieszkań, a także wykonywać całą resztę interakcji z inny Simami, w tym z właścicielem - właściciel będzie czekał, aż Sim wybierze mieszkanie i podpisze z nim umowę. Simowie w trakcie polowania nie mogą jednak pukać do drzwi sąsiadów (zakwaterowane rodziny gracza) lub prosić ich o wyjście. Oni sami nie wychodzą z mieszkania dopóty, dopóki Sim się nie zakwateruje. Nie mogą także odwiedzić żadnej parceli publicznej.

Ostrzeżenie.png Ostrzeżenie:
Jeśli mamy zainstalowany dodatek The Sims 2: Czas wolny, na parcelę przybędzie Rod Humble, by wręczyć prezent. Pojawia się on o godzinie dziesiątej lub po dwóch godzinach od pojawienia się naszego Sima na parceli. W związku z tym, iż Rod nie ma wybranego właściwego mieszkania, pod którego drzwiami mógłby umieścić swą dostawę, gra się zawiesi. Dlatego należy zakwaterować Sima przed przyjściem Roda.

Życie w apartamencie

Właściciel jest nowym Simem NPC, którzy przychodzi rano na parcelę.

  • Właściciele sprzątają bałagan, eksterminują karaluchy i naprawiają zepsute obiekty w pomieszczeniach ogólnodostępnych.
  • Właściciel będzie miał tendencję do wykonywania wszystkich zadań ogrodniczych (nawet w mieszkaniach Simów).
  • Sim wynajmujący mieszkanie może zadzwonić do właściciela zgłosić prośbę o naprawę lub wytępienie karaluchów w mieszkaniach Simów.
  • Jeśli mieszkanie jest brudne lub panuje w nim hałas, właściciel przybędzie na parcelę i będzie narzekał.
  • W przypadku, gdy Sim nie zapłacił czynszu poprzez skrzynkę mieszkalną w pobliżu ulicy, właściciel sam zgłosi się po niezapłacony czynsz.
  • Oczywiście trzeba się liczyć z tym, że sąsiedzi Sima będą hałasować. Tłuczenie w ścianę może tymczasowo pomóc, skuteczniejsza jednak jest osobista skarga na hałas, co niestety obniża nasze relacje z utrapionym sąsiadem.

Płacenie czynszu

Pay Overdue Rent.png
Płacenie czynszu.jpg
Czynsz jest należny w każdy poniedziałek. Simowie mogą płacić czynsz klikając skrzynkę w pobliżu ulicy. Jeśli Sim nie zapłaci w terminie czynszu, właściciel osobiście zapuka do drzwi Sima i poprosi o zapłatę, o czym jest wspomniane wcześniej. Simowie wtedy są zmuszeni do zapłacenia czynszu, tym samym spadają relacje z właścicielem. Jeśli Sim nie może zapłacić czynszu z powodu braku wystarczającej sumy simoleonów, stosunki jeszcze bardziej się zepsują, a właściciel postanowi przybyć następnego dnia. Ostatecznym sposobem na odebranie długu jest wizyta komornika.

Czynsz może być obniżony dzięki:

  • posiadaniu współlokatora
  • lepszym relacjom z właścicielem
  • wysokiej reputacji.

Usługi

Ponieważ większość usług jest kontrolowanych przez właściciela, mieszkańcy apartamentu nie mogą dodzwonić się do niektórych usług.

  • Ogrodnik
  • Klub Ogrodników
  • Majster
  • Tępiciel robactwa

Ponieważ ogród, będący częścią mieszkania, nie należy do najemcy, Sim nie może poprosić o członkostwo w Klubie Ogrodników lub wyrazić chęci co do inspekcji jego ogrodu. Nie można także prowadzić własnego, domowego przedsiębiorstwa w mieszkaniu.

Dodatkowo, sąsiedzi Sima mają specjalną usługę: opiekę nad dziećmi Sima. Dorośli lub starsi mogą poprosić nastolatka lub starszego sąsiada o opiekę nad dzieckiem (dziećmi) Sima za pomocą specjalnej interakcji. Interakcja nie jest odrzucona, a sąsiad służy jako opiekunka do dziecka, dopóki nie zostanie oddalony przez rodzica. Obowiązki sąsiada stają się zamrożone, co znaczy, że w czasie opieki nie idzie do szkoły lub pracy. Jedyną wadą jest fakt, że sąsiedzi w przeciwieństwie do prawdziwych opiekunek do dzieci nie znają planu dnia Sima, więc opiekują się dziećmi tylko wtedy, kiedy Sim o to indywidualnie poprosi. W związku z tym, jeśli sąsiedzi śpią, lub są poza domem, Sim musi na nich poczekać, aż staną się dostępni. Sąsiada można poprosić także o opiekę nad dziećmi lub zwierzętami, w czasie, gdy Sim ma zamiar jechać na wakacje.

Współlokator

Found a Roommate.png
Współlokatorzy są skutecznym sposobem na zmniejszenie tygodniowego czynszu. Są traktowani na podobnej zasadzie co zwierzęta, nie można ich kontrolować. Działają oni według własnej woli. Będą dbać o siebie, uzupełniali swe potrzeby, itp.

Simowie mogą szukać współlokatora za pomocą gazety lub komputera. Mogą także zamieścić ogłoszenie przez telefon. Okazjonalnie, Sim odbierze połączenie telefoniczne od społecznych Miastowych, którzy chętnie staną się jego współlokatorami. Liczba ofert współlokatorów poprzez gazety i komputer będzie się zmniejszać, jeśli poszukujący Sim ma niską reputację. Do możliwych współlokatorów w tym wypadku są tylko i wyłącznie Simowie Miastowi. Jeśli relacje z jakimś innym Simem są wysokie, można poprosić go osobiście o stanie się współlokatorem.

Współlokatorzy chodzą do pracy, lecz ich wynagrodzenie nie przyczynia się do zwiększenia funduszy rodziny. Ich jedyny wkład to obniżanie ceny czynszu. Istnieje tzw. satysfakcja współlokatora. Jego zadowolenie z mieszkania z Simem będzie się zmniejszać w zależności od nastrojów lub relacji z domownikami. Współlokator ze względu na niskie zadowolenie może się wyprowadzić. Kontrolowany domownik może z niego zrezygnować bez względu na relacje.

Tryb budowania

Domy Belli.jpg

Parcelą apartamentu mogą być także bliźniacze domki, niekoniecznie blok mieszkalny

Podobnie jak w akademiku lub hotelu, niektóre elementy w trybie budowy są ograniczone. Zauważalną różnicą jest to, iż gracz nie może używać narzędzia młotka, oraz funkcji zestawów (kolekcji). Gracze nie mogą usuwać (ani dodawać) ścian, drzwi i okien. Mogą dodawać podłogi, lecz nie mogą ich usuwać. Są w stanie dodawać lub usuwać tapety, farby, sufity, elementy krajobrazu (ogrodu - np. kwiaty) i kolumny. Istnieje wiele obiektów w trybie kupowania, które nie są dostępne do kupienia w apartamencie, w tym wbudowane szafy, w których Sim może używać do bara-bara i tajemnicza półka na książki pełniąca funkcję sekretnych drzwi. Jeśli te obiekty są już w mieszkaniu, gracz nie może ich usunąć.

Dodatkowo, gracze mogą kupić kilka architektonicznych elementów, takich jak gzymsy czy rury w sekcji dekoracji mieszkania. Jeśli mamy zainstalowane The Sims 2: Rezydencje i Ogrody Akcesoria, elementy te pojawią się w katalogu Architektury w trybie kupowania i dostęp do nich zostanie zablokowany.

Sąsiedzi

Specjalnością życia w mieszkaniu jest to, że są widoczni Simowie sąsiedzi, którzy faktycznie mieszkają obok. Simowie mogą się z nimi spotykać i uzyskać pewne korzyści poprzez przyjaźnie z nimi, a nawet romanse. Puste mieszkania są zajmowane przez wybranych niegrywalnych Simów przedstawicieli danych grup społecznych. Zatem ani Miastowi, ani mieszkańcy Przedmieścia nie będą sąsiadami na parceli. Rodzaj grupy społecznej, która zamieszkuje pustostany zależy od klasy apartamentów. Tanie apartamenty zamieszkiwane są przez Majsterkowiczów i Bohemę. Przeciętne zamieszkiwane są przez Techników, Bohemę i Osiłki, natomiast w ekskluzywnych mieszkają Technicy i Dusze towarzystwa.

Prywatność

Cudze mieszkania zajmowane przez innych Simów stają się ciemne i powstaje tzw. mgła prywatności, podobna do pokoi w hotelu. Pomaga to sprawdzić, które mieszkanie należy do naszych Simów oraz zmniejsza czas ładowania parceli. W związku z tym, iż panuje tam mgła prywatności, gracz nie widzi obiektów lub Simów wewnątrz pomieszczeń. Aby przeglądać zawartość cudzego mieszkania, Sim musi zapukać do drzwi i dopiero wtedy się z sąsiadem przywitać. Jest to nieco inne od mgły prywatności w akademiku i hotelu, ponieważ zazwyczaj gracz może zobaczyć, co jest w środku, podczas na przykład trybu kupowania.

Przywitanie

Gdy nowa rodzina wprowadza się do nowego domu, wita ją najczęściej trzech sąsiadów, którzy przychodzą na parcelę domostwa. Jednakże, w mieszkaniu, sąsiadami jest reszta mieszkańców parceli apartamentu. Sposób, w jaki Simowie sąsiedzi witają się po raz pierwszy z członkiem rodziny zależy od tego, gdzie nasi domownicy są.

  • Jeśli wszyscy członkowie rodziny są w mieszkaniu, Sim sąsiad wejdzie i przedstawi się.
  • Jeśli członek rodziny jest w pomieszczeniach wspólnych (poza mieszkaniem, ale na parceli apartamentu) sąsiad podejdzie do niego i się przedstawi.
  • Jeśli w mieszkaniu i pomieszczeniach wspólnych nie ma żadnego z członków rodziny, pojawi się komunikat, iż nikogo nie ma.

Odwiedzanie sąsiadów

Visit Neighbor.png
Domyślnie, sąsiedzi nie będą zapraszali naszych Simów do swych mieszkań, chyba, że odblokujemy ich mieszkanie poprzez wcześniejszą wizytą i zniknie mgła prywatności. Odwiedzić Sima można poprzez dzwonienie (pukanie) do drzwi jego mieszkania. Jeśli sąsiedzi zaakceptują naszą wizytę, zniknie mgła prywatności i ujrzymy wszystkie obiekty, a także Simów znajdujących się w mieszkaniu sąsiada. Po pierwszych odwiedzinach, jeśli sąsiad jest w domu, nasz Sim będzie mógł zapukać i od razu wejść do mieszkania. Sąsiedzi zawsze pojawiają się przed drzwiami mieszkania.

W czasie, gdy Sim puka do drzwi, aby wejść do środka mieszkania sąsiada muszą zostać spełnione następujące warunki

  • Sąsiad musi być obecny na parceli.
  • Codzienne relacje między Simem a sąsiadem muszą wynosić co najmniej 30.
  • Odwiedziny muszą się odbyć między godziną szóstą rano a dziesiątą przed południem.

Wszystkie obiekty pozostają w stanie, jakie były ostatniego czasu zapisane w trakcie gry rodziną sąsiada (o ile jego rodzina jest grywalna i przez nas wprowadzona do mieszkania). To znaczy, że jeśli Sim odwiedził sąsiada i podczas jego wizyty zostały na przykład zepsute któreś rzeczy, pozostawiony został bałagan, to gdy wyjdziemy i wejdziemy ponownie po jakimś czasie, stan mieszkania zostanie naruszony - obiekty będą naprawione i wyczyszczone, zupełnie tak, jakby Sim nie odwiedził tego miejsca.

Sąsiedzi w przestrzeni wspólnej

Sąsiedzi często wychodzą ze swojego mieszkania i pojawiają się na zewnątrz. Jest to dobry sposób, aby spotkać się z sąsiadami bez wchodzenia do mieszkania i komplikacji z tym związanych. Sąsiedzi wracają do swoich mieszkań, jeśli mają niskie potrzeby. Małe dzieci i zwierzęta sąsiadów nigdy nie wychodzą z mieszkań same. Jeśli jednak uda im się wydostać, mogą same wrócić.

Reklamacje

Simowie żyją w ciasnych apartamentach, oznacza to, iż każdy ma obawy, czy jego sąsiad nie zrobi czegoś niewłaściwego. Kiedy Sim hałasuje, lub zbyt wiele sprzętów psuje, sąsiedzi lub wynajmujący zaczynają narzekać. Zmniejszają one relację między Simami. Sim może dostosować się do skargi lub ją odrzucić.

Hałas

Hałas wytwarzany przez grywalnych Simów jest kumulatywny. Im bardziej jest hałaśliwa działalność naszych Simów, tym większe prawdopodobieństwo, że Simowie przyjdą narzekać na ten stan rzeczy. Rodzaje hałasu dopuszczalnego w ciągu dnia i nocy się różnią. Działania, które hałasują i przeszkadzają sąsiadom to:

  • skakanie na łóżku lub kanapie
  • gra na instrumencie, w trakcie niskiego poziomu Kreatywności
  • perkusja
  • karaoke

Jednakże, istnieje kilka czynności lub dźwięków, które są zakazane (uciążliwe) tylko w nocy:

  • stereo
  • telewizja
  • przyjęcia
  • wszystkie instrumenty
  • bara-bara
  • bójka pomiędzy Simami
  • szczekający pies

Hałaśliwi sąsiedzi

Bang on Wall.png
Sąsiedzi mogą generować szum poprzez wspólne ściany. Ściany przylegające do mieszkania sąsiada mogą powodować hałas, co zakłóca sen. Prawdopodobieństwo produkcji hałasu zależy od klasy apartamentu i relacji między członkami sąsiedzkiej rodziny.
Klasa parceli Prawdopodobieństwo hałasu
Niska 10%
Średnia 5%
Wysoka 2%
Relacja z sąsiadem Zwiększenie prawdopodobieństwa
-100 – 0 +10%
1 – 50 +5%
51 – 100 +0%

Kiedy sąsiedzi hałasują, Simowie mogą uderzyć w ścianę lub złożyć osobiście skargę. Oba sposoby zatrzymają hałas, ale skarga zmniejsza relację pomiędzy Simami.

Medal.png Ten artykuł jest jednym z Artykułów na medal na Simspedii. Dzięki temu masz pewność, że warto go odwiedzić i przeczytać.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki